CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, February 28, 2010

SYUKRAN JALUR LEBAR...........................

          Assalamualaikum semua,bertemu kita lagi dalam membicarakan topik yang berpropagandakan jalur lebar.Pada saat ini saya akan membicarakan tentang generasi yang seterusnya dalam keluarga jalur lebar yakni WiMax.


WiMAX, (bahasa Inggeris: Worldwide Interoperability for Microwave Access), ialah satu teknologi telekomunikasi yang bertujuan menawarkan data wayarles melalui jarak jauh dengan pelbagai cara, sama ada capaian titik ke titik atau capaian jenis selular mobil penuh. WiMAX berasaskan piawaian IEEE 802.16 yang juga dipanggil WirelessMAN. Nama "WiMAX" direka oleh Forum WiMAX yang diasaskan pada Jun 2001 untuk memupuk kepatuhan dan saling kendali dalam piawaian berkenaan. Forum ini menyifatkan WiMAX sebagai "tekonologi berasaskan piawaian yang membolehkan penyampaian capaian jalur lebar wayarles 'jarak paling jauh' sebagai alternatif kepada kabel dan DSL".
Pakistan sekarang mempunyai rangkaian WiMAX seluruh negara berfungsi sepenuhnya yang terbesar di dunia. Wateen Telecom memasang rangkaiannya di 17 buah bandar di seluruh Pakistan menggunakan perkakasan Motorola.
Selain itu, terdapat perdebatan tentang kebahayaan penggunaan teknologi WiMAX secara meluas. Melalui kajian Satellite Users Interference Reduction Group (SUIRG), teknologi ini mengganggu isyarat Satelit C-Band.
Kebanyakan syarikat sedang mengkaji WiMAX dengan terperinci untuk kesalinghubungan "jarak paling jauh" pada kadar data yang tinggi. Persaingan yang timbul boleh merendahkan harga untuk pengguna rumah dan perniagaan atau membawa capaian jalur lebar ke tempat yang tiada jalur lebar atas sebab ekonomi. Sebelum WiMAX, terdapat banyak pengendali yang selama ini menggunakan teknologi wayarles tetap proprietari untuk perkhidmatan jalur lebar.
Capaian WiMAX digunakan untuk membantu komunikasi di Aceh, Indonesia, selepas kejadian tsunami pada Disember 2004. Segala prasaran komumikasi di kawasan terbabit ranap, kecuali radio amatur, mengakibatkan para mangsa yang terselamat tidak dapat berhubung dengan orang di luar kawasan bencana. WiMAX menyediakan capaian jalur lebar yang membantu menjana semula komunikasi ke Aceh.
WiMAX digunakan oleh Intel untuk membantu FCC dan FEMATaufan Katrina dalam usaha komunikasi di kawasan-kawasan yang terjejas oleh

                Bagi empunya diri ini,ini telah membawa satu impak yang mendalam kepada peningkatan intelek dan daya kreativiti
minda.Bagaimana ini bisa berlaku?Melalui transaksi input maklumat daripada alam maya ke alam minda.Namun,saya hanya membaca  artikel daripada skrin monitar komputer dengan sokongan internet.Saya juga gemar melayari blog-blog insan yang lain antaranya ialah badarsbpipekan.blogspot.com yang memuatkan artikal berkenaan akidah,cara beribadat serta isu-isu semasa yang melanda umat Islam.
             Melalui kecanggihan teknologi komunikasi masa kini,saya juga dapat untuk membaca suratkhabar secara online.Ohh...sungguh lega rasanya hati ini pabila dapat mengetahui isu-isu terkini pada bila-bila masa dan di mana jua.Selaras dengan kehidupan saya sebagai seorang pelajar sekolah asrama,pengurusan masa saya menjadi lebih efektif dan holistik.Saya mencadangkan akan suratkahabar Berita Harian Online iatu berita-harian-online.com sebagai penyambung buah fikiran kepada nadi ilmu.

           Sampai di sini sahaja perbicaraan kita pada kali ini.Saya menyusun jari sebelas..opps,jari sepuluh jika terdapat sebarang kekurangan pada blog saya ini.Sekian saja,salam 1 Malaysia.........
     
          

0 comments: